Je Sushi zdravé?

Vyznavačů japonského sushi raketově přibývá. Zejména ve větších městech se sushi stává nedílnou součástí běžného stravování. Je sushi skutečně zdravé a blahodárné pro naše tělo?

Obecně je sushi pokládáno za velmi zdravé jídlo obsahující všeobecně oceňované omega-3 mastné kyseliny. Tento článek detailně vysvětluje, jak to se sushi vlastně je.

Co je sushi?

Sushi je celosvětově populární japonský pokrm skládající se z vařené rýže, tradiční octové omáčky, syrové či vařené ryby a zeleniny. Vše je hezky a úhledně zabaleno do mořeské řasy neboli nori. Sushi se servíruje se sójovou omáčkou a wasabi, což je vlastně pikantní křenová pasta. Další nedílná součást sushi je bílá ředkev a marinovaný zázvor, který neultralizuje chuť mezi jednotlivými kousky.

Hosomaki

hosomaki

Základní volba v široké nabídce. Jedná se o tenkou rolku rýže s jednou základní ingrediencí.

Futomaki

futomaki

Širší rolka rýže, která obvykle obsahuje několik druhů ingrediencí.

Uramaki

uramaki

Nejznámějším a nejčastějším zástupcem je California Roll. S trochou nadsázky je možné říci, že se jedná o sushi naruby. Důvodem je, že tento druh je přepraven tím způsobem, že ryba a nori jsou obaleny v rýži, jež je obalená v kaviáru, sezamu nebo bylinkách.

Temaki

temaki

Sushi ve tvaru kornoutu naplněné dle chuti. Většinou obsahuje méně rýže.

Nigiri

nigiri

Úhledná hromádka rýže přikritá tenkým plátkem syrové ryby.

Je tedy sushi zdravé?

Základ tradičního japonského sushi je tvořen většinově syrovou rybou, která je vynikajícím zdrojem bílkovin, jódu a také několika důležitých vitamínů a minerálů. Ryba je jedním z mála pokrmů, který v přirozené podobě obsahují vitamín D. Mimo jiné je ryba tradičním zdrojem omega-3 mastných kyselin potřebných pro správné fungování těla a mozku. Jejich konzumace je účinnou prevencí srdečního infarktu a mrtvice.

Wasabi je velmi ostré, a proto se konzumuje pouze v malém množství. Obsahuje beta-karoten, který funguje jako antioxidant, tudíž celkově posiluje obranyschopnost organismu a snižuje riziko vzniku rakoviny. Kromě zmíněného beta-karotenu najdeme ve wasabi také glukosinoláty a isothiokyanáty, které mají podobné účinky. Bohužel wasabi je vzácné a drahé a zejména levnější restaurace podávají často místo něj náhražky, které ani zdaleka nedosahují vlastností a kvalit wasabi. Pohlídejte si tedy, že wasabi je skutečně wasabi.

Mořskou řasu lze také považovat za zásobárnu blahodárných živin a vitamínů. Jedná se např. o kalcium, hořčík, fosfor, železo či sodík spolu s vitamíny A, C a E. Obsahuje také řadu sloučenin, který pomáhají tělu bojovat s viry, záněty či dokonce rakovině. A v neposlední řadě také čistí tělo od těžkých kovů. Bohužel podávané množství je v sushi velmi malé. Za zmínku také stojí marinovaný zázvor, který dle studií zlepšuje paměť či mírní menstruační bolesti.

Jak to na světě bývá, nic není černo bílé. Totéž platí i japonském pochoutce sushi. Základem sushi je totiž bílá rýže, která má téměř nulový obsah vlákniny, bílkovin, vitamínů a minerálů. Obsahuje také tzv. rafinované sacharidy, které zvyšují riziko cukrovky a srdečního infarktu. Pokud je použita hnědá rýže místo bílé, zvyšuje se množství vlákniny a snížují se zmíněné negativní účinky. Je také vhodné si vybírat sushi s nižším obsahem rýže – např. temaki. Sushi je také často pokládáno za dietní jídlo. Je to bohužel daleko od pravdy. Sushi často obsahuje tučné omáčky a polevy a spolu s nízkým množstvím zeleniny a ryby se může snadno proměnit ve vysoce kalorické jídlo.

Nízký obsah vlákniny a bílkovin způsobuje, že sushi má nižší schopnost zahánět hlad. Z těchto důvodů se doporučuje kombinace např. s japonskou polévkou miso, porcí sashimi či wakame salátem. Sushi obsahuje velké množství soli. Syrové ryby a jiné mořské plody zvyšují riziko výskytu baktrií a parazitů.

Japonská polévka misoPorce sashimi

Wakame salát

Sushi je tedy zdravé pouze v přiměřeném množství. Nic se nemá přehánět. Dodržením rad z tohoto článku, můžete pozitivní účinkek sushi zvýšit a negativní výrazně zredukovat. Nebojte, pokud jste velkými sushi fanoušky a užíváte si všechno se sushi a Japonskem spojené, neodpírejte si to. Spokojenost je klíčem ke zdraví. Dobrou chuť neboli Itadakimasu [itadakimas].

Tags:

Komentáře